onsdag 12 september 2012

Framtidens e-handel

Det här med framtiden har blivit mer och mer angeläget. Detta trots att man som forskare blivit itutad att vi aldrig ska säga något om hur någonting kan komma att bli. Det uppfattas inte som seriöst att forskare ska sia om framtiden. Men det är förbaskat kul att  ta chansen och göra det någonstans. Och just i en blogg om innovativ handrlsforskning känner jag nog att platsen bjuder in till sådana spekulationer...

För e-handeln växer just nu så det knakar och vi svenskar tycks ha passerat alla tänkbara barriärer som tidigare hindrade oss från att e-handla. Nu ser vi också en tydlig förändring i hur kunder beter sig vad gäller mobila enheter, shopping och hur vi betalar. Gränserna mellan att e-handla via dator till att göra köp via mobilen blir allt otydligare. Jag känner också att jag för varje dag som går får allt svårare att hålla isär begreppen och vet inte när jag ska säga e-handel och när jag ska säga m-handel. Fortfarande känns det dock tryggt att översätta dessa båda till "Distanshandel" men snart blir säkert även gränsen mellan distanshandel och fysisk handel otydlig. det är en lockande tanke att framtidens Distanshandel kommer att integreras i en fysisk butik som erbjuder upplevelsen, stimulans av olika sinnen och det personliga mötet med andra kunder och professionella säljare. Att få med sig den köpta produkten hem direkt kanske inte alltid kommer att vara en självklarhet och heller inte ett mervärde. Leverans kan ske på ett mer hållbart och samordnat sätt om kunderna istället erhåller andra värden under sin köpprocessen.

Imorgon har jag kanske blivit lite klokare när det gäller framtidens e-handel, men jag är nog ganska övertygad om att jag även imorgon kommer att vara säker på ett råd till handelsföretag som vill hänga med i utvecklingen: satsa på en multikanalstrategi fort som ögat! För nu har vi snart den multikanalköpande svensken här och då måste företagen vara beredda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar