tisdag 31 juli 2012

En ridtur i skogen


Häromdagen var jag ute i skogen och tog en kvällstur med min häst. Förutom en del mygg som sällskap träffade jag också på en bekant som tog en skogspromenad. Vi stannade och växlade ett par ord om väder och vind och så sa han helt plötsligt 

– Hur går det med det där forskningsinstitutet ni bygger upp på Högskolan?
Jo, det går bra, svarar jag lite överrumplat, eftersom jag inte alls trodde att han var intresserad av den typen av verksamhet. Kanske hörde han på mitt svar att jag var lite undrande för han skyndade sig att tillägga

- Jo, för jag vet ju att Högskolan har varit ganska långt framme med det där med forskning om smarta textilier och så tänkte jag att det kommer nog inte att bli så mycket med det för det brukar aldrig bli business med något inom akademin, men så var jag i Båstad tidigare i somras…och träffade på ett intressant företag som säljer handdukar som kan hålla kyla i över 12 timmar, bara genom att blöta ner dem och skaka på dom. Och då tänkte jag att nu äntligen, nu kanske det kan bli lite fart på forskningen när den kan samarbeta med handelsforskning och se till att få ut nya produkter på marknaden.

- Vad intressant replikerade jag, och vad kul att du tycker att handelsforskning faktiskt utgör en tydlig bro mellan teknologisk forskning och kommersialisering.
Precis när jag skulle rida iväg tillägger min bekant ”låt oss ta den där lunchen snart som vi har pratat om, för jag vill veta mer om SIIR”.Gärna ropar jag och vänder mig framåt i sadeln igen!

Känns som att hösten kan bli spännande på många olika sätt!!

Bild: Anna Lokrantz
//Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar