onsdag 6 juni 2012

Knallen lever - en rapport från CyberKnallen

5 juni idag, det betyder att jag börjar närma mig sista fasen i projektet ”CyberKnalle”. Samtidigt känns det som om det är nu allt börjar! De senaste månaderna (mars-maj) har inneburit en aktiv testfas där olika tankar och idéer fått spelutrymme, däribland Knalletv. Arbetet med Knalletvhar i sig varit en egen resa där jag fick möjlighet att känna på hur det är attdriva ett ”mediabolag” om än i miniformat. Allt från att pitcha en idé till att anställa folk som kan utföra den till att godkänna manus, redigera material till att få fram en slutprodukt. En intensiv men otroligt rolig resa! Grabbarna vi anlitade till detta jobb visade sig ha en kreativ ådra som berikade idén mer än jag från början kunnat ana!





Arbetet som väntar på mig i juni innebär analys av deaktiviteter som genomförts i syfte att hitta Knallelands röst i det sociala medielandskapet. Hur kommunikationen ska se ut på facebook är ingen självklarhet.











Under hösten lyssnade jag på ett antal olika case från företag som alla hade sin idé om varför de fanns på facebook. För vissa företag var facebook verktyget att avlasta kundtjänst med gällande enklare återkommande frågor,för andra ett redskap vid rekrytering av semestervikarier, ett tredje område handlade om att kunder kan vara med och påverka.  Har även lyssnat på case från den offentliga sidan där social media ofta ingår som en viktig del i deras krishanteringsplan när det gäller att få ut information snabbt till allmänheten.



Under våren har det gått att ana ett mönster som i sin tur har startat nya tankar hos mig, tankar som skulle kunna ta detta projekt vidare. Utan att avslöja för mycket eller gå händelserna i förväg skulle jag vilja säga att Knallen är i allra högsta grad är en figur som lever för fullt men kanske inte på det sättet vi förväntat oss… steget från gårdfarihandlare till CyberKnalle är måhända inte så långt som vi tror! ….Men på vilket sätt? Ja de tankarna får ni ta del av i min rapport som kommer om ca en månad.

Vi hörs,
Lisa Karlsson (projektledare för SIIR.s utvecklingsprojekt "Knallen blir Cyber-knalle, att arbeta med kostnadseffektiv reklam)

Läs mer om projektet på http://www.hb.se/wps/portal/hit/siir


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar